SEO (ang. Search Engine Optimization) to w tłumaczeniu na język polski optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. Proces zorientowany jest przede wszystkim na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (organicznych, czyli niepłatnych). Wiele osób stawia SEO na równi z procesem optymalizacji witryny, lecz SEO o wiele więcej. Zwłaszcza skuteczne seo to również poprawa technicznych aspektów witryny, rozbudowa jej treści i zdobywanie linków pozycjonujących z innych domen w sieci.
SEO w skali światowej
Na rynku światowym przez SEO rozumie się ogół procesów związanych z budowaniem widoczności i pozyskiwaniem ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (tzw. SERP – ang. Search Engine Result Page). SEO obejmuje oddziaływanie na wszystkie czynniki poprawiające ranking pozycjonowania google i widoczność, a nie tylko optymalizacja budowy strony.
W Polsce przyjęło się z kolei, że SEO to jedynie optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, czy też stricte wyszukiwarki Google. Krótko mówiąc, jedynie nastawienie się na pozycjonowanie strony w Google. Z kolei, budowanie zaufania wyszukiwarki do strony poprzez zdobywanie linków pozycjonujących nazywa się często po prostu pozycjonowaniem strony internetowej.
Jednak podobna sytuacja ma miejsce w przypadku terminów SEO i SEM, które traktuje się rozdzielnie jako działania w wynikach bezpłatnych (SEO) oraz reklamę w wynikach płatnych (SEM). W innym ujęciu także jako reklamę w Internecie (np. dzięki Google Ads). Łatwo jednak zauważyć, że nie chodzi tylko o pozycjonowanie stron google. SEM (ang. Search Engine Markeitng – marketing w wyszukiwarkach internetowych) stanowi ogół działań marketingowych, do których zalicza się ruch organiczny oraz reklamy (określane często jako paid search lub PPC SEM; od pay par click, czyli opłaty za kliknięcie – podstawowego modelu rozliczeniowego w Google AdWords).
Z czego rzeczywiście składa się SEO?
· struktura witryny (wszelkie zmiany elementów nawigacji, architektury informacji, itp.),
· treść tekstowa (zmiany w zakresie długości artykułów, ich tytułów i śródtytułów, słów kluczowych, itp.),
· profil linków (ogół odnośników prowadzących do strony pochodzących z innych stron w sieci internetowej – blogów, forów, social mediów, itp.).
· warstwa techniczna i wizualna oraz użyteczność (responsywność domeny, szybkość witryny, odpowiedni dobór śródtytułów, stosowanie styli i formatowania, umiarkowane stosowanie reklam, itp.),
Ograniczanie SEO jedynie do procesu optymalizacji kodu nie przyniesie należytych efektów, ani w kwestii pozycjonowania strony seo ani poprawy ruchu w witrynie. Nie należy traktować SEO jako metody optymalizacji pod pozycjonowanie stron w google, a raczej jako szereg różnorodnych działań mających wpłynąć na funkcjonalność i pozycję strony. Z tego też powodu SEO jest znacznie bardziej złożone, niż mogłoby się początkowo wydawać. Warto zaznaczyć, że wyróżniamy dwa podstawowe typy działań z zakresu SEO – On-site (lub On-page) oraz Off-site (lub Off-page). Każdy typ odnosi się do innego zbioru działań. Pierwszy dotyczy funkcji w obrębie strony, zaś drugi obejmuje wpływy zewnętrzne spoza strony (np. pojawianie się naszego linku na innych domenach). Właśnie link building, czyli proces pozyskiwania linków pozycjonujących, jest immanentnym elementem SEO.
W praktyce czynników wpływających na pozycjonowanie serwisu jest bardzo wiele. Dodatkowo, trzeba mieć na uwadze zmienność algorytmu Google, gdyż prowadząc działania SEO bazujemy na wytycznych Google, doświadczeniu, testach i analizach korelacji.