Jeszcze do niedawna skuteczne dla pozycjonowania stron było mocne nasycanie tekstów konkretnymi frazami kluczowymi. Jednak z czasem algorytmy zaczęły być ulepszane i bardziej przygotowane na takie działania, więc zaczęto korzystać z odmian i synonimów dla skutecznego seo. Obecnie Google analizując zasoby sprawdza, w jakim stopniu pokrywają dany temat. Bardzo wąskie potraktowanie tematu może być mniej skuteczne, aniżeli przedstawienie go w szerszym kontekście. Hummingbird i Panda skupiają się na działaniach on-page oraz treściach tekstowych. To pewne innowacje, które miały w ostatnim czasie spore znaczenie dla kształtowania się kierunku rozwoju funkcji SEO i optymalizacji pod słowa kluczowe.
Optymalizacja pod słowa kluczowe
Dobra optymalizacja strony przy użyciu odpowiednich słów kluczowych powinna zaowocować ruchem na stronie. To będzie przekładać się również na pozycjonowanie strony w google, ale zależy to także od wielu czynników – np. konkurencyjności poszczególnych fraz, branż etc. Ponadto, optymalizacja pod słowa kluczowe stanowi punkt wyjścia do działań związanych z linkowaniem. Dla przykładu opierając pozycjonowanie stron łódź jedynie na użyciu fraz kluczowych w tekstach nie zajdziemy wysoko wśród wyników, może dla kręgu lokalnego jedynie.
Optymalizacja pod słowa kluczowe jest oczywiście konieczna, jeżeli zależy nam na skutecznym seo, lecz nie może stanowić jedynego działania z zakresu działań on-page pod pozycjonowanie serwisu. Trzeba pamiętać, że słowa kluczowe obecnie muszą być inaczej formowane, bo algorytmy wyszukiwarek także uległy zmianom. Frazy kluczowe muszą pojawiać się w ograniczonej ilości (w przypadku tekstu ok. 3k znaków najlepiej, gdy zdecydujemy się na 4-5 fraz kluczowych głównych), by nasze pozycjonowanie strony google było odpowiednio zoptymalizowane, a nie uznane za spam. Słowa klucze powinny pojawiać się w całości tekstu, a tych użytych w nagłówkach nie powinniśmy powtarzać w tekście. Należy także stawiać na odmienione formy oraz synonimy (szczególnie istotne jest w przypadku fraz głównych tekstu). Warto również pamiętać także o używaniu anchorów, które najszybciej będą linkowały się w wyszukiwarkach i między stronami.
Nadpisywanie tytułów
Ostatnia analiza oparta na badaniu korelacji poszczególnych czynników optymalizacji on-page oraz widoczności na poszczególne słowa kluczowe miała udowodnić, że Google coraz lepiej radzi sobie z wyszukiwaniem semantycznym, rozumieniem synonimów klasyfikacją artykułów jako spam w takim układzie. W związku z tym dla zachowania ciągłości skutecznego pozycjonowania strony, warto śledzić inne rynki międzynarodowe i sprawdzać zmiany w funkcjonowaniu algorytmów i robotów Google (bo w końcu to głównie o tego giganta chodzi) w celu dostosowania się do nadchodzących zmian.
Na pewno, szczególnie w przypadku bardziej rozbudowanych witryn mających wiele podstron, które dzięki benefitom z mnogości słów kluczowych mogą wyświetlać się w odpowiedzi na różnorodne zapytania w wyszukiwarkach, nie wolno zaniedbywać żadnego z rodzajów działań seo. Stawianie na działania tylko w zakresie słów kluczowych on-page lub linkowania exact match (anchor text) nie przyniesie skutecznego pozycjonowania stron www. Niezbędny jest balans i obie formy działania – frazy oraz linkowanie, o czym starają się pamiętać współcześni specjaliści seo przy tworzeniu maksymalnie zoptymalizowanych kampanii marketingowych dla witryn internetowych.