Przeprowadzanie badań marketingowych jest coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców i nie powinno to dziwić. Dzięki nim możliwe jest pozyskanie bardzo wielu informacji, które będą miały ogromny wpływ na uzyskiwane wyniki i rozwój przedsiębiorstwa. Do tych najpopularniejszych należą badania ilościowe i jakościowe, które bardzo często idą ze sobą w parze. Czym się charakteryzują i na które warto postawić? Sprawdźmy!
Badania ilościowe, czyli, „ile?”
Badania ilościowe to narzędzie do pozyskiwania konkretnych wartości liczbowych, a mówiąc dokładniej – pozwalające ustalić, jak często dane zjawisko występuje w danej zbiorowości. Badania te odpowiadają na pytanie „ile?” i umożliwiają ustalenie jak wielu klientów:
- korzysta lub kiedykolwiek skorzystało z Twoich produktów/usług,
- kojarzy Twoją markę albo produkty/usługi,
- skorzystałoby ponownie z Twoich produktów/usług,
- jest zadowolonych lub niezadowolonych z Twoih produktów i usług,
- woli Twoją firmę od konkurencji albo odwrotnie.
Oczywiście to tylko niektóre z pytań, jakie możesz zadać – jest ich bowiem bardzo wiele i wszystkie pozwalają Ci pozyskać bardzo interesujące informacje. Dowiesz się dzięki nim jak postrzegana jest Twoja marka czy oferta, a także jaką opinię ma Twoje przedsiębiorstwo oraz produkty czy usługi. Informacje te mogą być bardzo istotne, w kontekście rozwoju przedsiębiorstwa i zmiany charakteru prowadzonych działań.
Badania jakościowe, czyli „dlaczego?”
Badania jakościowe mają na celu pozyskanie nieco szerszych informacji, umożliwiając klientom wypowiedzenie się na dany temat (pytania otwarte, przede wszystkim „dlaczego?” i „jak?”). W ten sposób możesz poznać motywacje klientów, dowiedzieć się więcej o ich wyborach czy emocjach. Dowiesz się też:
- dlaczego wybrali produkt X, a nie Y,
- dlaczego skorzystali lub nie z Twojej oferty,
- dlaczego skorzystaliby z oferty ponownie lub nie,
- jak czuli się w trakcie zakupu albo korzystania z produktu/usługi,
- co zmieniliby w ofercie, aby jeszcze lepiej spełniała ich oczekiwania.
Wszystko to pozwala pozyskać bardzo szeroką wiedzę na temat tego, jak postrzegana jest Twoja oferta i czy produkty/usługi spełniają oczekiwania klientów. Możesz również dowiedzieć się jak zmienić swoją ofertę, aby sprzedawała się lepiej i tym samym, byś szybciej osiągał swoje cele biznesowe.
Badania ilościowe czy jakościowe?
Jak widzisz, zarówno badania ilościowe, jak też jakościowe, mogą być niezwykle istotne w rozwoju Twojego przedsiębiorstwa. Dlatego też wielu przedsiębiorców nie wybiera pomiędzy jednym a drugim rozwiązaniem, ale decyduje się skorzystać z nich jednocześnie. W ten sposób możliwe jest uzyskanie pełniejszego obrazu sytuacji i jeszcze skuteczniejsze działanie na rynku. Wybierz więc kompleksowe badania marketingowe, a z pewnością nie będziesz żałować!
Jak przeprowadzić badania marketingowe?
Przede wszystkim – lepiej zrezygnować z przeprowadzania ich na własną rękę. Może bowiem okazać się, że brak wiedzy czy odpowiednich narzędzi uniemożliwi Ci zdobycie wiarygodnych informacji. Dużo lepiej jest skorzystać z usług zewnętrznych specjalistów – doskonałym rozwiązaniem jest np. outsourcing call center, dzięki któremu skorzystasz z działań wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów. Przeprowadzą oni badania marketingowe o pełnej wiarygodności, dzięki którym będziesz w stanie wdrożyć rozwiązania korzystne dla Twojego biznesu.