Wśród nowoczesnych pojęć związanych z prowadzeniem firmy coraz częściej pojawia się kwestia „outsourcingu”. W efekcie chodzi o pozyskiwanie tańszych ekspertów od wykonywania określonych zadań, najczęściej w postaci zewnętrznych firm. Tyczy się to również działań z zakresu szeroko pojętego IT.
Dlaczego IT outsourcing jest tak popularny?
Praktycznie każde przedsiębiorstwo działające w obecnych czasach na rynku w mniejszym lub większym stopniu korzysta z zasobów informatycznych – z komputerów, drukarek, sieci Internet. Wszystko to musi doskonałe, bezawaryjnie działać, aby nie zakłócać normalnej pracy firmy. Z tego samego względu konieczny jest stały nadzór nad ich poprawnym działaniem.
Otóż, IT outsourcing popularny jest również z bardziej prozaicznego powodu – powierzenie opieki nad sprzętem komputerowym zewnętrznej firmie jest znacznie tańsze niż utrzymywanie na etapie informatyka. Firma zyskuje w ten sposób profesjonalną, czasem i całodobową opiekę techniczną i merytoryczną oraz brak zmartwień związanych z umowami, urlopami, wypłatami.
Co najczęściej zawiera IT outsourcing?
Firmy wybierają sobie jedną z firm oferujących outsourcing informatyczny, a następnie dyskutują na temat zakresu, jakim ma być objęta firma. Najczęściej w grę wchodzi bieżąca naprawa sprzętu komputerowa, również w pilnych przypadkach czy często bagatelizowana inwentaryzacja posiadanego sprzętu. W umowie o IT outsourcing znajduje się również sprawowanie pieczy nad siecią, na jakiej działa firma i eliminowanie wszelkich zakłóceń oraz niwelowanie problemów. Do zadań specjalistów od outsourcingu komputerowego należy nierzadko również prowadzenie strony internetowej przedsiębiorstwa zarówno pod kątem technicznym, jak również pod kątem aktualizacji. Ostateczna wersja takiej współpracy również jest dyskutowana przed podpisaniem umowy. Zdarza się, że fachowcy proszeni są o napisanie specjalnej, dedykowanej aplikacji czy programu, mających na celu usprawnienie czy przyspieszenie pracy. Powszechnie za to firmy outsourcingu informatycznego zajmują się bezpieczeństwem jako takim, czyli instalowaniem odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego przed zawirusowaniem oraz ich uaktualnianiem. A i to nie jest jeszcze pełną listą usług, jakie można znaleźć w ofercie praktycznie każdej firmy tego typu.
Kiedy warto skorzystać z IT outsourcingu?
Zasada jest bardzo prosta – jeśli posiadasz w firmie sporą ilość sprzętu komputerowego, który jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania poszczególnych działów, opieka tego typu jest niezastąpiona. Niestety, takie rzeczy docenia się dopiero w chwili nadejścia kryzysu.
Kolejnym momentem, w którym warto zastanowić się nad zainwestowaniem w IT outsourcing, jest moment znaczącego rozrostu firmy oraz zwiększania ilości zatrudnionych osób, a tym samym zwiększania ilości posiadanego sprzętu komputerowego. Rozbudowanie sieci nie jest rzeczą prostą, wymaga wiedzy oraz doświadczenia, a także odpowiednich umiejętności w tym zakresie. Najlepszymi na tym stanowisku będą oczywiście specjaliści IT.
Outsourcing informatyczny – ile trzeba za niego zapłacić?
Koszty takich usług nie są oczywiste, przede wszystkim dlatego, że każda umowa traktowana jest absolutnie indywidualnie, a konkretne usługi dopasowywane są maksymalnie do potrzeb klienta i jego firmy. Warto jednak wiedzieć, czego firmie brak, jakie ma potrzeby i jakie cele, dzięki czemu łatwiejszy do ustalenia będzie sam zakres działalności.
Istnieją dwa rodzaje umów – jeden z nich mówi o kompleksowych, przekrojowych usługach, zapewniających obsługę na każdym ważnym etapie, jaki ma do zaoferowania firma IT.
Kolejnym rodzajem umowy jest umowa selektywna, w której wybierane są jedynie najważniejsze zadania, na jakich outsourcing informatyczny powinien się skupić, aby usprawnić działanie firmy. Taki rodzaj umowy gwarantuje również nienadwyrężanie budżetu firmy – firma dostaje w tym wypadku dokładnie to, czego potrzebuje, aby sprawnie funkcjonować i szybko się rozwijać.